Unikajmy żenady. Nie wszystko nowe znaczy dobre.
Przyjrzyjmy się jeszcze nowym zwyczajom.
Otóż moda na dres wyraźnie zawładnęła wieloma spotkaniami online.
Kiedy 48% badanych przyznaje, że włączona kamera podczas spotkania online jest oznaką
szacunku, co w takim razie z nieformalnym ubiorem, który tak często wybieramy. Aż 53% wybrało
dres, (jest to logiczna kontynuacja 23% ‘występujących’ w piżamach), i może zastanawiać, że tylko
57% zdecydowało się na ubranie eleganckiego stroju, np. koszuli z kołnierzykiem czy marynarki.
Te dane dają do myślenia, a konstruktywne wnioski nasuwają się same. Chcemy pielęgnować
dobre obyczaje i przenosić zachowania ze spotkań tradycyjnie odbywanych na żywo.
Będzie na miejscu zacytować tutaj Dyrektor Zarządzającą ClickMeeting, Dominikę Paciorkowską,
która mówi, że: “wielu uczestników spotkań online chciałoby, żeby udział w nich jak najbardziej
przypominał doświadczenie spotkania na żywo. Dlatego zależy im na włączonej kamerze czy
odpowiednim stroju”. Zwraca uwagę też na “nowe rozwiązania, które pomagają skrócić dystans
między uczestnikami spotkań i pozwolić im na jak najlepsze doświadczenia i interakcje w
wirtualnych relacjach”.
Pamiętajmy zatem, by podczas spotkań online:
1. pozdrawiać się - witać i żegnać (75-79% wybiera “cześć”, “dzień dobry” oraz “do widzenia”, a 5-
9% machanie ręką do kamery),
2. zadbać o punktualność (co oznacza w praktyce zalogowanie się do systemu nawet 5 minut
przed zaplanowanym spotkaniem; aż 87% badanych uznaje to za ważne),
3. nie opuszczać spotkania przed końcem bez naprawdę istotnej przyczyny,
4. przedstawiać uczestnikom klarowną agendę, by znali tematy i ilość czasu jaką mają poświęcić,
5. nie prowadzić równolegle innego spotkania czyli np. nie szeptać z kimś w pokoju poza kamerą,
6. zadbać o dobrą techniczną jakość połączenia wideo i audio (duży asortyment wysokiej klasy
sprzętu do wideokonferencji jest w naszej ofercie. Wystarczy zapytać konsultantów Marcovej lub
sprawdzić.
7. uważać na mikrofon i pilnować trybu - zmieniać ‘włączony’ na ‘wyłączony’, aby uniknąć
sprzężeń,
8. mówić nie za szybko, z dbałością o to, by być dobrze słyszalnym i rozumianym,
9. utrzymywać kontakt wzrokowy z uczestnikami czyli patrzeć w obiektyw kamery,
10. ubierać się stosownie – elegancki wygląd jest wciąż postrzegany jako oznaka szacunku dla
pozostałych uczestników meetingu.
Chyba nie są to wymagania nie z tej ziemi, więc pielęgnujmy dobre obyczaje, podtrzymujmy je w
nowych okolicznościach, rozważnie korzystając z cyfryzacji, ale nie ulegając jej w kwestii etykiety i
stosownego zachowania. To część elementarnej kultury, którą staramy się chronić i przekazywać
kolejnym pokoleniom.